Yoga: Parivrtta Surya Yantrasana - pozycja kompasu


Uwaga, nie jest to pozycja dla osób początkujących, wymaga dobrego rozciągnięcia i wysiłku. Jednak można stopniowo się do niej przygotowywać na różne sposoby. Przykładowo jedną nogę umieszczamy dosyć wysoko na ścianie i tułów wraz z ramieniem zaczynamy opuszczać w dół (całe ciało oczywiście 'przed' nogą).

Jest to zaawansowana asana, która mocno otwiera ramiona, biodra i ścięgna. Przyznaję, że niesie ze sobą bardzo ciekawe doświadczenia w ciele i umyśle. Najważniejsze jest oczywiście znalezienie spokoju, równowagi i wyciszenia w tej asanie - da się ;)

Polecam wykonywać ją wtedy, gdy jesteśmy już nieco rozciągnięci i rozgrzani. Asany, które mogą nas przygotować do wejścia w pozycję kompasu, to pozycja jaszczurki, wszelkie asany, które otwierają ramiona oraz odpowiednie ćwiczenia rozciągające nogi. Warto również przyciągnąć zgiętą nogę do siebie, objąć ją ramionami i chwilę nią kołysać -> pomocnicze zdjęcie

Moje wejście do pozycji:
1. Siad w Dandasanie - siad prosty
2. Jedną nogę, tę która będzie leżeć na ziemi, przyciągam do pachwiny
3. Drugą - tę uniesioną - przyciągam do klatki piersiowej, obejmuję ramionami i "kołyszę"
4. Następnie zakładam ją 'za ramię' i lekko się skręcam
5. Rękę, która spoczywa na ziemi lekko przesuwam, aby rozciągnąć boki ciała
6. Druga ręka oczywiście trzyma stopę uniesionej nogi

Pamiętam, że gdy po raz pierwszy zobaczyłam tę pozycję, to całkowicie się zakochałam. Od razu wskoczyłam na matę i próbowałam ją zrobić, ale niestety nie wyszło. Jednak zawzięłam się i teraz wychodzi mi to całkiem nieźle, chociaż mam problem ze zrobieniem jej na drugą stronę - blokuje mnie bark. Jednak jest to również sprawa do wyćwiczenia. Efekt jest niesamowity - nie tylko wizualny!

Wykonywanie tej asany łagodzi ból w dolnej części kręgosłupa, rozszerza klatkę piersiową, zwiększa elastyczność mięśni. Kręgosłup staje się bardziej giętki, pozycja kompasu wpływa również na elastyczność nóg. Asana łagodzi stres, uspokaja myśli, łagodzi zaparcia, rozwija stabilność i czujność.

Komentarze